Welkom!


Welkom op mijn blogsite. Ik ben Miek en wil weten wat u van mijn blogs vindt. Dat kunt u doen door op een of meerdere labels te klikken ("Leuk", "Dit is Miek." of "(Freaking) mooi geschreven").

Heeft u een vraag, wilt u reageren, heeft u een mening of is er iets anders dat u per se kwijt wilt? Dat kan door bij een van mijn berichten een reactie te plaatsen. Ik zal zo snel mogelijk reageren.

Ik hoop dat u mijn berichten met veel plezier leest en dat u vaker terugkomt.

maandag 9 september 2013

Boudewijn de Groot - Jimmy

Het is nog een kleine twee maanden ver weg, maar op 1 november 2013 ga ik met mijn lieve meiske naar Boudewijn de Groot, in mijn beleving de beste Nederlandstalige artiest ooit.
Om alvast in de stemming te komen, zal ik elke maandag een blog plaatsen waarin ik een nummer uitlicht.


We zijn aangekomen in 1973. Ik ga het hebben over een van mijn favoriete nummers, Jimmy, dat onterecht, maar wel begrijpelijk, ook vaak 'De eenzame fietser' wordt genoemd. In het nummer komt de naam Jimmy namelijk helemaal niet voor, hoewel het wel begint met de zin "hoe sterk is de eenzame fietser". Dit is dan wel weer de titel van het album waar dit nummer op staat. Dit lied is opgedragen aan zijn zoon, Jim de Groot.
Wat ik zo heerlijk aan dit nummer vind, is het tweede gedeelte: "maar liever dat nog, dan het bord voor z'n kop van de zakenman, want daar wordt hij alleen maar slechter van". Je moet er wel een goed oor voor hebben, misschien de speakers wat harder zetten of de oortjes echt in je oren douwen, maar dan hoor je het geweldige stukje dat ik ga proberen te omschrijven. Het begint met de totale stilte (in de clip om 2.22). Het geeft voor mij heel duidelijk het tweede gedeelte van het nummer aan, al is het stil laten van de piano nog zo subtiel. Dan gaat Boudewijn weer zingen. Eén zinnetje slechts, maar ik vind het de lading dekkend. Steeds meer instrumenten erbij, prachtig gewoon. En dan, in de vijfde keer dat hij de zin zingt, verandert hij de hoogte en het tempo van het woord 'maar'. Ik zeg het: goed luisteren, maar het zit er. Bij de 8e keer doet hij het weer, evenals bij de 10e. Nou ja, luister maar, en hopelijk word je net zo meegesleept als ik.

Live vind ik dit nummer trouwens ook geweldig. Net wat sneller, net wat meer pit en heel veel gezelligheid. Je kunt zien dat hij met de band er veel lol in heeft. Alle tijd om de band voor te stellen en om het concert af te sluiten. Zijn gezicht als hij "maak er wat van!" zegt, gewoon schitterend, ik kwam niet meer bij.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten