Welkom!


Welkom op mijn blogsite. Ik ben Miek en wil weten wat u van mijn blogs vindt. Dat kunt u doen door op een of meerdere labels te klikken ("Leuk", "Dit is Miek." of "(Freaking) mooi geschreven").

Heeft u een vraag, wilt u reageren, heeft u een mening of is er iets anders dat u per se kwijt wilt? Dat kan door bij een van mijn berichten een reactie te plaatsen. Ik zal zo snel mogelijk reageren.

Ik hoop dat u mijn berichten met veel plezier leest en dat u vaker terugkomt.

zondag 12 februari 2012

De NS (3)

Traject Den Haag Centraal - Dordrecht, zaterdagavond.

Met mijn lieve vriendinnetje* zat ik in de sprinter op weg naar huis. Het was een lange dag, een lange week geweest voor haar, en ze lag tegen mij aan met haar ogen dicht, vechtend tegen de slaap. Voor ons, aan de rechterkant, zat een viertal jongens, enigszins luidruchtig te zijn. Niet te druk om echte overlast te veroorzaken, maar je kon niet ontkennen dat daar wat jongens zaten die wilden stappen.
Ik lette niet echt op ze, tot een van hun in straattaal zei dat de conducteur eraan kwam. Ik keek verder het gangpad in en inderdaad: een eindje verderop stond de goede man kaartjes te controleren. Het groepje ging weg van de conducteur, ging ergens achter mij zitten. Jammer, dacht ik nog, zo kan ik ze niet in de gaten houden. Een van de jongens ging op 't balkon zitten (de ruimte waar de deuren naar buiten zijn, vroeger was dit echt een balkon), de anderen gingen een stukje verder naar achteren. De goede man controleerde onze kaarten en liep vriendelijk verder. Hij kwam bij de jongen op het balkon. Een moeizaam gesprek volgde. Enkele keren vragen of de conducteur zijn kaartje mocht zien. Eerst verstond de jongen het niet, daarna begreep hij het niet, wilde hij een kaartje kopen, en uiteindelijk, na toch minstens vijf minuten uit te stellen, liet hij zijn kaartje zien: het was allemaal in orde. 
Ondertussen was de trein aangekomen op Schiedam en rende het groepje jongens naar buiten om in te checken. "Zo, moest jij mij tegenhouden?" "Nee meneer, natuurlijk niet," kwam er in plotseling veel netter Nederlands uit. Jammer, dacht ik, dat ze hebben ingecheckt: nu worden ze niet betrapt, hij kan hoogstens zeggen dat hij ze zag inchecken op Schiedam, maar daar kun je geen boete op geven. De man draait zich om en loopt weg van het groepje jongens, zonder de mensen daar te hebben gecontroleerd.
Ik begreep het eerst niet: hij was nog niet klaar in deze coupe, waarom liep hij terug? Daarna viel het kwartje: het is al stom om in te checken om een boete te ontlopen, maar het is nog stommer om in te checken om de boete te ontlopen en vervolgens niet gecontroleerd te worden!

*je kunt nooit genoeg reclame maken: kijk op http://deletereset.blogspot.com/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten