Welkom!


Welkom op mijn blogsite. Ik ben Miek en wil weten wat u van mijn blogs vindt. Dat kunt u doen door op een of meerdere labels te klikken ("Leuk", "Dit is Miek." of "(Freaking) mooi geschreven").

Heeft u een vraag, wilt u reageren, heeft u een mening of is er iets anders dat u per se kwijt wilt? Dat kan door bij een van mijn berichten een reactie te plaatsen. Ik zal zo snel mogelijk reageren.

Ik hoop dat u mijn berichten met veel plezier leest en dat u vaker terugkomt.

vrijdag 30 december 2011

Gay in de Kerk

Afgelopen zaterdag, Kerstavond, ging ik met mijn vriendin en mijn ouders naar de kerk. Streng gelovig ben ik zeer zeker niet, maar met Kerst vind ik dat je naar de kerk moet. Niet zozeer omdat het moet, omdat het verplicht is, maar om te laten zien dat ik het geloof niet heb afgezworen. Een bevestiging aan mezelf, dat ik weet dat er een God is.
Hand in hand liepen we, mijn vriendin en ik. Het is maar een klein stukje naar de kerk. Gelukkig, want ik ben geen groot fan van lopen. Stiekem vind ik het wel een beetje spannend: het is de eerste keer dat we samen gaan. Nou ja, we zijn eens op een bruiloft geweest, maar dat is een ander verhaal. Dan ben je samen uitgenodigd, ze zijn ervan op de hoogte dat wij samen gay zijn en dat wij een stelletje zijn. Nu niet. We zijn niet speciaal uitgenodigd, hoewel natuurlijk iedereen welkom is. Zullen we raar aangekeken worden, gaat er gefluisterd worden? De kerk zal vol zitten met bejaarden. Niet alleen omdat het geloof onder jongeren minder populair is, maar vooral omdat ik in een bejaardenwijk woon.
We worden niet raar aangekeken en er wordt niet gefluisterd. Bij binnenkomst kijkt mijn vriendin om zich heen: ze is hier nog nooit geweest. Het is geen ouderwetse kerk, het is geen kruisvormig gebouw met kerkbanken, meer rechthoekig met stoelen en een afgeknotte kegel als koepel. 
Een beetje achteraan gaan we zitten, op onze "vaste plaats". De dienst is vrolijk met veel zang. Het zet me wel aan het denken: mag je gay zijn in de kerk? Hier wel, naar mijn idee. We waren niet overdreven aan het zoenen, alleen een klein kusje toen we elkaar een prettige Kerst wensten, en verder hebben we hand in hand gezeten. Prima, toch?

Gisteren zag ik een programma over jonge predikers in de Verenigde Staten. Een jong knulletje, negen jaar oud, schreeuwt bij een abortuskliniek dat ze niet hun kind mogen vermoorden. Verder in het programma vertelt zijn vader dat het knulletje de zondaars op het goede pad wil brengen. Een hele waslijst volgt: drugsgebruikers, drinkers, homoseksuelen, strippers, hoeren, hoerenlopers, verkrachters, afzetters... 
Waarom is homoseksualiteit een zonde? Als ik verliefd wordt op een persoon, en deze met respect behandel, voor deze wil zorgen en deze persoon dol en dolgelukkig wil maken, wat maakt het dan uit of deze van hetzelfde geslacht is? 

Maar ach, hier in Nederland zijn we een stuk toleranter. In mijn hoofd heb ik het citaat van mijn oom altijd nog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten