Welkom!


Welkom op mijn blogsite. Ik ben Miek en wil weten wat u van mijn blogs vindt. Dat kunt u doen door op een of meerdere labels te klikken ("Leuk", "Dit is Miek." of "(Freaking) mooi geschreven").

Heeft u een vraag, wilt u reageren, heeft u een mening of is er iets anders dat u per se kwijt wilt? Dat kan door bij een van mijn berichten een reactie te plaatsen. Ik zal zo snel mogelijk reageren.

Ik hoop dat u mijn berichten met veel plezier leest en dat u vaker terugkomt.

dinsdag 2 augustus 2011

Muziek (5)

Boudewijn de Groot, een groot Nederlands artiest, die niet echt bekend is onder de jongere generaties. Ja, misschien het nummer Avond, als ze het horen, maar dan ook alleen als ze naar de Top2000 luisteren in december. Zonde, want hij heeft echt wat te bieden!
Het eerste nummer dat ik het uitgekozen, heet Verdronken Vlinder. "Zo te sterven op het water met je vleugels van papier" is maar een klein voorbeeld van de poëzie die erin zit. Een prachtig nummer, over de vrijheid die men zoekt, maar niet ziet dat hij deze al heeft. Prachtig verwoord!
Een ander, minder bekend nummer, is Travestie. Een nummer verwikkelt in oudere nummers, zacht gezongen door een vrouw. Van heel rustig, liefelijk, naar ruig, sexy. "Ik ben een Lorelei in travestie, waarop jij je te pletter vaart" geeft prachtig een stukje geschiedenis weer. De Lorelei is namelijk een grote rots langs de Rijn. Hier zijn vele schepen verongelukt, onder andere omdat het daar het smalste en ook het diepste punt is en er een scherpe bocht zit. Volgens de legende zou boven op de rots een zingende nimf met gouden haren hebben gezeten die met haar gezang de schippers afleidde, waardoor ze tegen deze rots voeren. Ik vind het mooi, prachtig zelfs! 
Het laatste nummer dat ik heb gekozen, is Eva. De Groot heeft twee nummers die zo heten, met slechts een overeenkomst: het woord "Eva" komt er niet in voor. Het nummer, van het album Picknick, begint met de woorden "Ik houd de wereld in mijn hand, het glazen ei vol land en wolken." Het nummer zit vol met poëtische gedachtes. Nou ja, je moet het zelf maar beluisteren. Een rustige tokkel met een viool erdoor nemen je mee.

  

2 opmerkingen:

  1. Grappig, Eva en Verdronken Vlinder zijn ook twee van mijn favorieten :) andere twee zijn Tuin der Lusten en Wegen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ah, Wegen vind ik ook een prachtig nummer! Net als Tante Julia, de andere Eva, Jimmy (de eenzame fietser), Naast Jou, Woningnood, Avond, Strand, Welterusten Mijnheer de President, Als de rook om je hoofd is verdwenen.. en nog veel meer! Tja, probeer dan maar eens een fatsoenlijke top 3 te maken. ;-)
    Tuin der Lusten kende ik niet, die luister ik nu, die gaat ook naar mijn favorieten!

    BeantwoordenVerwijderen